Marek Peško v médiach

8.12.2012 |

Pre zväčšenie kliknite pravým tlačidlom myši na daný obrázok, otvorte ho alebo uložte do PC, aby sa následne otvoril vo vyššej kvalite.

 

Bikemagazin

 

O Marekovi Peškovi sme už písali viackrát. Teraz prišiel čas na interview s našim majstrom Slovenska a vicemajsterom Európy.

Marek Peško je jeden z mála našich bikerov, ktorým sa podarilo presadiť vo svetovom meradle. Pred niekoľkými rokmi sa podarilo (samozrejme okrem Filipa Polca) dostať von Rasťovi Pirmanovi, ktorý sa vďaka výsledkom dostal do Rakúskeho UCI tímu Four Elements. Tam mimochodom v tom čase jazdila aj Anita Molcik.

Marek mal tento rok fantastickú sezónu, a tak sme sa ho rozhodli vyspovedať...

 

 


Bikemagazin.sk:>> Marek vitaj! Napriek tomu, že si majstrom Slovenska, že si vicemajstrom Európy, neminie Ťa povinný štart v rozhovore! Musíš povedať niečo o sebe...
Marek Peško:>> Ďakujem. Pochádzam z Pezinka. Žijem tu už od narodenia. Základku som absolvoval v Pezinku a na strednú som potom chodil v Bratislave. Bola zameraná na scénické výtvarníctvo. Napokon som šiel aj na vysokú, na Fakultu Architektúty STU. Tam som skončil s titulom Bc. a momentálne sa venujem predovšetkým cyklistike a drobnému biznisu v oblasti stavebných materiálov a architektúry. No... a mám frajerku Janku, ktorá mi je veľkou oporou už vyše tri roky.

Bikemagazin.sk:>> Momentálne sa špecializuješ na fourcross. Ak sa nemýlim, súťažne ho jazdíš cca od roku 2004-2005... aký si mal kontakt s bajkom predtým?
Marek Peško:>> Áno, špecializujem sa na 4X a prvý pretek v živote som šiel v roku 2004. Prvý kontakt s bikom? Mal som asi 14 alebo 15 rokov, takže sa dá povedať, že od začiatku jazdím fourcross.


Bikemagazin.sk:>> Pamätáš si ešte na ten svoj prvý závod?
Marek Peško:>> Ale áno. Bolo to v roku 2004 v Litoměřiciach v ČR. Keď som tam prišiel, chcel som sa otočiť a ísť domov. Pamätám sa, že ma otec prihlásil do kategórie Elite, takže som sa ani nekvalifikoval. Ale bol to super zážitok kde som mal prvý kontakt s pretekaním a aj so svetovou špičkou.

Bikemagazin.sk:>> Čím Ti vtedy učarovali súboje 4 panáčikov na jednej trati?
Marek Peško:>> Celé to prišlo postupne. Predovšetkým ma vždy bavilo skákať na biku. A profil 4X trate ponúkal ideálne podmienky s množstvom skokov a technických prvkov. Taktiež systém pretekov sa mi veľmi páči. Je pre mňa veľmi motivujúce predbiehať na trati a nenechať sa predbehnúť. Samotný boj s časom mi moc nesedí.


Bikemagazin.sk:>> 4X zaznamenal veľký boom po tom, čo sa dual zdal nudný. Predsalen, priniesol viac vzrušenia, súbojov a bol tak pre všetkých, divákov, jazdcov, sponzorov... atraktívnejší. Po 6-7 rokoch sa však všetko zdá inak. Za morom viac-menej už 4X skončil, taktiež UCI ho vyradila zo svetového pohára. Nahradila ho síce séria ProTour, avšak v konkurencii nenájdeme snáď nikoho zo zámoria.
Marek Peško:>> Samozrejme fourcross ako disciplína je veľmi zaujímavá, najmä divácky. Som toho názoru, že má stále miesto v top športe. A to, že sa UCI zachovalo veľmi podrazácky tým, že oznámili na prelome sezón koniec svetového pohára je svinstvo. Ale reakciou na to vznikla nová svetová séria 4X Pro Tour za veľkej podpory s lepšími podmienkami ako pod UCI. A myslím si, že je to nový, lepší, smer fourcrossu.


Bikemagazin.sk:>> UCI predsa musela mať k takému závažnému rozhodnutiu nejaký dôvod...
Marek Peško:>> Ťažko povedať... ale skôr im to nezapadalo do karát, pretože zaradili nový XC šprint. Z čoho zrejme vyplynul aj argument, že fourcrossové trate sú náročné na stavbu a ničí sa tým životné prostredie. No a tým, že chceli zjazdový pohár dostať do miest kde fourcrossová trať nie je... sa im to nehodilo. Ale to je viac menej môj názor :)

Bikemagazin.sk:>> Nemohol vyjsť impulz práve aj od samotných organizátorov sveťáku? Peňazí nebýva ani tam už navyše a zrejme to mohlo byť impulzom odpískať finančne najnákladnejšiu časť. Veď je proti logike, že pokiaľ je niečo ťahákom pre divákov, jazdcov, médiá a sponzorov, že by sa jej chceli zbaviť...
Marek Peško:>> To som si nie úplne istý, pretože lokality ako Fort William, Val Di Sole, Leogang a iné fourcross chcú a milujú ho. Preto aj 4X Pro Tour nebola problém, za spolupráce týchto lokalít. Ale niekde a najmä v UCI to mohol by jeden zo zádrhelov.
 



Bikemagazin.sk:>> OK OK! Posuňme sa k Pro Tour a k Tebe.
Marek Peško:>> Odjazdil som celú 4X Pro Tour, z čoho mám radosť. Nedarilo sa mi všade a mal som veľa smolných pretekov. Prvé kolo štartovalo v Belgickom Houffalize, kde som pretekal ešte chorý a skončil na 19.mieste, druhé kolo pokračovalo v Poľskom Szczawno-Zdrój, kde som zabojoval a na rozmočenej trati skončil strieborný.
Nasledoval kolotoč troch kôl Val Di Sole kde som skončil v poslednej zákrute v štvrť finálovej jazde v baneroch a celkovo 11.miesto. Potom bola cesta do Škótskeho Fort Williamu. Tam som mal super našliapnuté, ale spadol som z druhého miesta v osemfinále. No a napokon Nemecký Willingen, kde bola asi najlepšia trať, ktorú som si veľmi užíval a skákal na nej veci ako jeden z mála... ale túžba zaletieť kvaldu do top 5 bola silnejšia a v jednej zo zákrut mi to ustrelilo a šiel som na hlavu. Kvalifikoval som sa, ale mal som slabší otras mozgu. Nakoniec som nastúpil do preteku, ale nešlo to. Vzhľadom na okolnosti som z celkovým 13.miestom spokojný, ale mohlo to byt podstatne lepšie.


Bikemagazin.sk:>> 4X ProTour bola hneď vo svojom premiérovom roku hodnotená veľmi pozitívne, čo sa týka kvality a zabezpečenia. Máš už nejaké informácie ako bude vyzerať v roku 2013?
Marek Peško:>> Je to tak, 4X ProTour je už od začiatku skvelá a najmä za podpory Fourcross Aliance tvorenej predovšetkým Britmi. A budúci rok sľubuje ešte vyššiu úroveň - predovšetkým väčšiu podporu médií, vlastná telka, vyššie prize money... Opäť pôjde o minimálne 5 pretekov svetovej série v známych lokalitách a možno aj na novej :)

Bikemagazin.sk:>> Tento rok sa 4X pokúšal o návrat do kalendára aj na Slovensku. Spočiatku to vyzeralo že sa podarí urobiť aj 5 kôl, ozvali sa rôzni organizátori. Napokon to dopadlo tak, že sa ledva podarili 2 kolá, aj to s veľmi nízkou účasťou jazdcov. Existuje vôbec u nás 4X scéna?
Marek Peško:>> Máš pravdu, zo začiatku to vyzeralo fajn. Bohužiaľ sa to nepodarilo zrealizovať v celom rozsahu. Problém je predovšetkým s financiami a nedostatkom tratí na fourcross. Aj keď máme dve super trate v Kálnici a na Bezovci, spraviť pohár so štyrmi kolami na dvoch tratiach je hlúposť. Takže sme mali nakoniec dva kvalitné preteky so slušnou podporou a majstrovstvá Slovenska. Toto by som hodnotil pozitívne.
A to, že u nás nie je veľa tratí, je predovšetkým malou scénou na Slovensku. Aj keď tomu moc nerozumiem, pretože množstvo ľudí má kvázi fourcrossový bike a nejazdia to. Množstvo ľudí jazdí downhill na hardtaile a na fourcross neprídu (česť výnimkám). Jednoducho to na Slovensku nemá tradíciu. Ja sa budem snažiť o to, aby bol aj na Slovensku populárnejší a zaujímavejší pre jazdcov a aj sponzorov.


Bikemagazin.sk:>> Vieš ale, potom je to začarovaný kruh... nie sú trate, tak je málo riderov. Keď sa nejaká postaví a niekto je ochotný preteky urobiť, príde tam 20 ľudí, takže z toho vyplynie, že nie je pre koho stavať trate ani robiť eventy... a kto by to mal záujem sponzorovať?...
Marek Peško:>> Momentálne je to pre 20 ľudí a najmä pre Čechov, Poliakov atď. Ak to neosloví súčasnú generáciu, tak snáď budúcu. Ale je to určite aj tým, že pretekanie nemá každý v krvi. Jednoducho množstvo ľudí rado jazdí a určite si každý rád zajazdí na dobrej fourcrossovej trati.

Bikemagazin.sk:>> Tento rok si bol členom Rann racing. V tomto drese si získal titul vicemajstra Európy, víťaza domáceho pohára aj majstra Slovenska. Dopočul som sa ale, že v budúcej sezóne meníš klub...
Marek Peško:>> Áno, pretekal som za Polygon Rann. Boli sme v podstate medzinárodný Česko-Slovenský tím. Hlavná myšlienka bola vytvoriť 4X tím popri zjazdovom hobby tíme, ako bol pôvodný Rann racing. Bohužiaľ to neprinieslo očakávané, najmä z dôvodu nedostatočnej podpory a slabého záujmu väčšiny jazdcov. Takže budúcu sezónu budem samostatne podporovaný predovšetkým firmou POLYGON a slovenské zázemie mi vytvorí Bike klub Kálnica na čele s Michalom Feníkom. A taktiež pokračujem s partnermi ako najmä Foxracing.sk, Carbocage, USN.sk, Twisterbikes.com, Fourcross.tv,...

 


Bikemagazin.sk:>> Spomínal som, čo všetko si dosiahol tento rok... Aké sú Tvoje predsavzatia do budúcej sezóny?
Marek Peško:>> Tento rok bol super, aj keď som mal veľa smoly. V sezóne 2013 by som chcel najmä odjazdiť celú svetovú a európsku sériu, majstrovstvá Sveta a Európy. Dosahovať najlepšie možné umiestnenia, byť na pódiu a robiť dobré meno sebe a sponzorom... robiť množstvo videí, prehĺbiť spoluprácu s ďalšími partnermi a pracovať na bikeparkoch v Pezinku a okolí. Ale predovšetkým si to užiť!

Bikemagazin.sk:>> Marek, na záver nechávame priestor každému na jeho vlastné slová... dobre si ich rozmysli, lebo zostanú v googli až do konca sveta!
Marek Peško:>> Keďže sme sa bavili o fourcrosse u nás aj vo svete, dúfam, že si v tom každý nájde svoje a možno aj cestu k samotnému fourcrossu. V závere by som rád poďakoval za podporu v sezóne 2012 rodičom, priateľke Janke, tímu Polygon Rann, foxracing.sk, usn.sk, Carbocage, Bikecentrum Kálnica, twisterbikes.com, fourcross.tv, Janovi Barienčíkovi a Gluuu.tv za skvelé videjká a všetkým, čo ma akýmkoľvek spôsobom podporili. Díky :)

Video: Ján Barienčík, Gluuu.tv

Foto: archív Mareka Peška

Tento článok vyšiel na stránke bikemagazin.sk

 

 

Biker 

 

 

Cyklomag

 

 

 

 

Video o Marekovi Peškovi si môžete pozrieť TU a jeho profil TU.


Ohodnoťte tento článok!

finger down finger down


Späť na články     Zobraziť komentáre k článku (0)     Zdielať článok na Facebooku

Spolupracujeme

across
cst
dentons