Technické novinky zo svetového pohára

30.5.2013

 

K špičkovému športovému výkonu v cyklistike nestačí len výborne vyladený motor organizmu, teda ľudský pohon. Avšak potrebujeme i kvalitný stroj. Na svetových pohároch bývame svedkami najnovších trendov a riešení vo svete bajkov. V tomto článku sa výnimočne pozrieme čo sa dalo v tomto smere vidieť v Novom Meste na Morave.

 

Kolesá: 29" vládne, ale čoraz častejšie sa objavuje aj 27,5". Už druhú sezónu ho používa napríklad Nino Schurter na svojom Scott, alebo premiérovú sezónu J.A. Hermida na svojej Meride. Oddôvodňujú to svojou nižšiou výškou a lepšiou pohyblivosťou oproti 29" bajkom.

 

 

Pohon: v zásade sa pretekárske pole rozdeľovalo na dva tábory, podľa výrobcov. Tí, ktorí jazdia Shimano používali Shimano XTR 2x10 (38-26 vpredu a 11-36 vzadu ) a tí, ktorí jazdia Sram používali XX1 1x11 (38 vpredu a 10-42 vzadu).

 

 

 

 

Šéf technik SRAM nám umožnil v stánku rovnakej značky porovnať zanedbateľný hmotnostný rozdiel medzi 10 a 11 koliečkovou kazetou. Úspora je dosiahnutá zmenšením rozdielov medzi pastorkami, na čo je potrebná tenšia reťaz.

 

 

 

 

Podľa technika SRAM by mala vydržať toľko ako iné, ako nám však povedal osobný technik Nina Schurtera v stánku Scott Swisspower "Ninovi reťaz mením raz za týždeň, pre istotu". Holt, kde sa nepozerá na náklady, tak sa to dá :)

 

 

Odpruženie: v drvivej väčšine prevláda hardtail, keďže preteky trvajú v priemere 90 minút, terény nie sú extrémne náročné a stúpania sa idú naplno. Vyskytujú sa však aj lastovičky, napríklad Kulhavý jazdí už 3. sezónu na 29" fulle značky Specialized. Tento rok prešiel na celoodpružený bike aj Cink z tímu Merida. Čo sa týka značiek, prevláda SID od Rock-Shox, zvyšok trhu rozdeľujú Magura, DT Swiss, Fox, Suntour a iní výrobcovia sú približne v rovnakom pomere.

 

 

Pneumatiky: Prevláda nemecká značka Schwalbe, pričom najčastejšie sa na suchých pretekoch používa Racing Ralph alebo kombinácia Rocket Ronu vpredu a Racing Ralphu vzadu. Českí pretekári (okrem Kulhavého a Cinka) používajú českú značku Rubena, s ktorou spolupracujú pri vývoji nových plášťov. Do konca minulej sezóny s touto značkou štartoval aj víťaz prvého preteku svetového pohára v Albstadte Austrálčan Dan McConnel. Po prestupe do Treku však už dnes jazdí na pneumatikách Bontrager.

 

 

Švajčiarsky tím Scott Swisspower pred nejakým časom prešiel na galusky od Belgičana A. Dugasta. Vraj lepšie kopírujú terén a Dugast to pre nich vyrába na zákazku.

 

 

Značky: najviditeľnejšie na tratiach sú globálne koncerny Specialized, Trek, Cannondale, Canyon či talianske Bianchi. Ale medzi značkami nájdete veľa menších, ako napríklad český Superior, nemecký Haibike, Focus či Ghost.

 

 

A ako vníma progres v technike pretekár PROefekt teamu a účastník svetového pohára Tomáš Višnovský?

 

 

A pridávame jednu zaujímavosť na záver: všetci používajú typické cyklistické kraťasy s výnimkou pretekárov tímu Cannondale, Marco Fontana a Manuel Fumic,. Tí obliekajú cyklistické šortky, ktoré zvyknú používať jazdci v Down Hille.

 

 

PROefekt


Ohodnoťte tento článok!

finger down finger down


Späť na články     Zobraziť komentáre k článku (0)     Zdielať článok na Facebooku

Spolupracujeme

across
cst
dentons